Värderingar & Motto

Kompetenta omsorg Skåne AB har en gemensam värdegrund som vi ska förhålla oss till på ett sätt, likt en etisk kompass som stärker vikänslan. Vår värdegrund och vårt motto förklarar närmare vilka värden som är viktiga när det gäller våra gemensamma normer, förhållningssätt, vår organisationskultur och för att vi ska nå våra mål. Värdegrunden utgår från våra kärnvärden: Professionalitet (P), Ansvar (A), Målinriktning (M) (Förkortning – PAM). PAM ska vara en del av vår gemensamma vardag. Den ska användas i alla sammanhang inom våra verksamheter. Vårt mål är att kärnvärdena ska ha en konkret innebörd, både för oss och för alla vi möter i vår omvärld.

Professionaliteten

Genom alla led i vår organisation är professionalitet och respektfullt bemötande ett högt prioritetområde när vi utför våra tjänster, vid kundrelationer, vid samarbete med interna och externa medarbetare och vid marknadsföring. Med professionalitet sköter vi vårt arbete på vårt sätt, på rätt sätt och på rätt tid för att uppfylla kundens behov av värdighet, trivsel, glädje, trygghet och kvalitet.

Ansvaret

Vi tar ansvar för att göra SKILLNAD och att vara goda FÖREBILDER för HUR omsorgsverksamheter BÖR bedrivas. Vårt arbetssätt och förhållningssätt skall kännetecknas av det var och en åtar sig, vad vi har lovat att göra och våra förpliktelser att arbeta för att tillfredsställa kundens behov.

Målinriktningen

Mål att sträva mot, anger de kvaliteter i en god omvårdnad, assistans och omsorgsservice vi skall sträva mot. Mål som är upprättat i kundens genomförandeplan skall vi sträva mot för att uppnå. Beskrivning och bedömning av kundens behov och mål utgör underlag för uppföljning av måluppfyllelse, kvalitet och resultat. Vårt förhållningssätt är att använda våra resurser mer effektivt, att utveckla, att vara resultatorienterat, målmedvetet och målinriktat.

Inom Kompetenta omsorg Skåne AB ska värdegrundsarbete vara en fortlöpande och levande process inom hela organisationen. Våra värderingar och vårt motto kräver därför en dynamisk och god arbetsmiljö som präglas av arbetsglädje, engagemang och ett synligt och engagerat ledarskap. Vi ska säkerställa de beteenden som vi eftersträvar att bli synliga i, i arbete med kund, i kontakt med närstående eller uppdragsgivare, mellan medarbetarna och andra intressenter. Genom samtal och reflekterande dialog ska vi kunna fånga upp bl.a. kundens personliga förväntningar, önskemål och behov. Genom ett respektfullt och individuellt bemötande skapar vi ett bra samarbete, en bra arbetsmiljö, trevlig, trivsam, trygg och meningsfull omvårdnad och service för våra kunder och uppfyller deras önskemål, förväntningar och behov såväl som närstående och uppdragsgivarens förväntningar.

Vidare utgår vårt förhållningssätt gällande värdegrundsarbete gentemot kund från den nationella värdegrunden:

• självbestämmande
• trygghet
• meningsfullhet, sammanhang
• respekt för privatliv och personlig integritet
• individanpassning och delaktighet
• gott bemötande
• insatser av god kvalitet

Varje vecka fokuserar vi på ett av ovannämnda värdeord i vårt arbete. Vid vårt kvalitets- och värderingsmöte ska diskussion och uppföljning av kvalitet och värdegrundsarbetets verkan överläggas för att skapa ett meningsfullt och gott liv för våra kunder. Detta gör vi genom att rekrytera, utveckla och behålla kompetenta medarbetare.