Vårt mål är att vi ska uppfattas som en attraktiv arbetsgivare av kunder, närstående, uppdragsgivare, medarbetare och andra intressenter. För att vara attraktiv krävs att organisationen ska kunna försörja verksamheten med kompetens, och att kunna utveckla kompetens samt att behålla kompetens. Därför har vi inom Kompetenta omsorg Skåne AB upprättat och infört ledningssystem med tydlig struktur, system och rutiner för kompetensförsörjnings- och utvecklingsarbete. Vidare har vi upprättat och infört ledningssystem med tydlig struktur, system och rutiner för kvalitets-, arbetsmiljö-, miljöarbete och hållbar framgång. Systemen ska fortlöpande underhållas och förbättras vid behov, beroende på systemets verkan.
Kompetens är relativt och måste kopplas till de situationer medarbetare har till uppgift att hantera. När dessa situationer förändras måste den tidigare kompetensen förändras i relation till den uppkomna situationen eller förändringen. Med avseende på detta och för att framstå som en attraktiv arbetsgivare inom vård- och omsorgsföretag och samtidigt trygga behovet av kompetent personal ska vi erbjuda möjligheter till fortlöpande personlig utveckling med avseende på företagets aktuella och kommande behov. Detta eftersom omvärlden ständigt förändras, vilket i sin tur ställer stora krav på förmåga till anpassning. Vi har ett renodlat förhållningssätt med dedikerat fokus på bl.a. arbetsmiljö-, kvalitets-, miljö- och hållbara framgångsfrågor.
Professionaliteten
Genom alla led i vår organisation är professionalitet och respektfullt bemötande ett högt prioritetområde när vi utför våra tjänster, vid kundrelationer, vid samarbete med interna och externa medarbetare och vid marknadsföring. Med professionalitet sköter vi vårt arbete på vårt sätt, på rätt sätt och på rätt tid för att uppfylla kundens behov av värdighet, trivsel, glädje, trygghet och kvalitet.
Kompetenspolicy
Ledningen har tagit fram en kompetensutvecklingspolicy som ska spegla vårt gemensamma ansvar för vår individuella utveckling och för Kompetenta omsorg Skåne AB:s utveckling. Utveckling och engagemang är viktiga för vårt resultat och vår trivsel. Vilket i sin tur återspeglas i våra värderingar och motto: professionaliteten, ansvaret och målinriktningen. I det här sammanhanget tillämpar vi modeller och metoder i enlighet med Svensk Standard SS 624 070 – 2009. Ledningssystem för kompetensförsörjning – Krav och Svensk Standard SS 624070:2017. Kvalitetsledning – Kompetens-försörjningsprocessen.
Denna standard omfattar övergripande krav på ett ledningssystem för kompetens-försörjning och specifika krav på processen för kompetensförsörjning. Kraven på ledningssystemet innebär att organisationen ska upprätta, dokumentera, införa och underhålla ett ledningssystem för kompetensförsörjning samt ständigt förbättra systemets verkan. Kompetensförsörjningsprocessen syftar till att säkerställa att rätt kompetens utvecklas utifrån verksamhetens behov. Detta innebär att från uppställda mål leda, utveckla och upprätthålla organisationens samlade kompetens så att verksamheten utvecklas på kort och lång sikt. En av anledningarna till kraven sägs vara att ett ledningssystem för kompetensförsörjning inom en organisation skapar förutsättningar för att bl.a. rätt beslut ska fattas i hela organisationen, samt att konsekvenserna av beslutet skall kunna följas upp. Att därför upprätta och införa ett sådant system anses som ett strategiskt beslut inom vår organisation.
Kompetensutvecklingspolicy (Länk)